mittLøten.no
8 minutter lesetid

Kokk Tommy Østhagen åpnet ny pølsefabrikk i Oslo

Han startet med egenproduserte pølser fordi han var misfornøyd med smaken på pølser. I dag leverer Tommy Østhagen kvalitetsprodukter til rundt 500 butikker over hele Norge, og har flyttet pølseproduksjonen inn i splitter nye lokaler på Furuset.

Saken fortsetter etter annonsen

Tommy Østhagen er opprinnelig fra Løten, men det er i Oslo han har etablert og utvilket både pølser og catering-virksomhet. Som gründer av både Metervare og Kreativ Catering har han brukt de siste 12-13 årene på å bygge opp virksomheter der kvalitet, håndverk og rene råvarer står i sentrum.

Ideen til Metervare kom rett og slett av frustrasjon.

– Det startet på cateringen, hvor vi brukte mye pølser på menyene. Men vi syntes de var lite spennende. Alle smakte litt likt, og ofte smakte de mer av grillkrydder enn av det kjøttet de var laget av, sier Østhagen.

Løsningen ble å lage pølser slik han selv mente de burde være.

– Vi ville at pølsene skulle smake det de faktisk er laget av. Lam skulle smake lam, svin skulle smake svin. Da begynte vi å lage pølser uten tilsetningsstoffer, kun kjøtt, salt og krydder som fremhever råvaren. Resultatet har folk satt pris på.

– Ultraprosessert mat har blitt et fokus nå. Vi har aldri laget ultraprosesserte produkter, ikke fordi vi skulle unngå det, men fordi vi mener smaken blir best når du ikke blander inn for mye, sier han.

DIREKTE PÅ TV2: Tommy Østhagen er stadig vekk på besøk hos God Morgen Norge, her besøker kanalen de nye produksjonslokalene på Furuset. Skjermdump TV2 / Metervare

NYE LOKALER OG NASJONAL VEKST

De siste årene har etterspørselen skutt fart. Så mye at Metervare nylig flyttet inn i helt nye produksjonslokaler på Furuset i Oslo.

– Vi har virkelig tatt sats. Det er jo litt skummelt, særlig for en kar fra Løten som helst skal være litt nedpå. Men nå har det blitt 1.500 kvadratmeter, helt nytt og innredet med topp moderne maskiner.

Det eneste som er med videre fra det gamle, er håndverket.

– Oppskriftene og metodene er de samme. Maskinene er bare større, fordi vi nå er inne i alle kjedene.

I dag finnes Metervare-produktene i rundt 500 butikker, fra Tromsø til Lindesnes, inkludert flere på Hedmarken.

PØLSESUKSESS: Oppskriften på suksess har vært råvarene og den ekte smaken for Tommy Østhagen og Metervare. Foto: Metervare

PØLSER MED OSLO-NAVN

Produktutvalget har vokst betydelig. Rundt 19 produkter er nå i sortimentet, inkludert sesongvarer.

– Det er mye jeg fortsatt har lyst til å gjøre. Vi lager for eksempel lite pålegg, bortsett fra leverpostei. Der kommer det mer etter hvert.

Blant pølsene er det én klar favoritt.

– Bestselgeren er Sinsenkrysset. Det er en rå pølse, inspirert av Italia, kvernet i tre ulike grovheter for å få både saftighet og tydelige kjøttbiter. Den er rundt 97 prosent kjøtt.

Navnene på produktene er heller ikke tilfeldige.

– Vi er i Oslo, så vi har brukt stedsnavn. Montebello er litt jålete og har parmesan. Lambertseter er lam. Helsfyr er den sterkeste pølsa vi har. Wiener’n heter Vinneren. Folk liker det, og det har slått an.

EGEN KETSJUP OG SENNEP

Når pølsene er egne, måtte tilbehøret også bli det.

– Ketsjupen vår har mer krydder, og du kjenner at det faktisk smaker tomat, mens det å lage sennep var en morsom utfordring som bød på uventede problemer, sier Østhagen muntert.

– De første gangene var det helt umulig å være i lokalet. Vi hostet og harket så mye at vi spøkte med å bruke dykkerutstyr. Det finnes ingen enkel oppskrift, det er en prosess. Men nå har vi fått det til, og den er både litt søtlig og ganske sterk.

KREATIV CATERING I STOR SKALA

Parallelt med Metervare driver Østhagen Kreativ Catering, som har vokst til å bli en av landets største.

– Vi tror vi havner rundt 100 millioner i omsetning i år, med mål om 120 neste år.

Virksomheten håndterer opptil 200 arrangementer på én dag, noe som har krevd omfattende systemutvikling.

Saken fortsetter etter annonsen

– Vi har egne programmerere og folk med logistikkbakgrunn, blant annet fra Oda. Det er mange som jobber her med systemer, ikke bare med mat.

Totalt har selskapene rundt 80 ansatte.

– I cateringen er vi over 60, og i pølseproduksjonen rundt 20. Nå starter vi også egen bakeri- og konditoravdeling, med lærlinger i flere fag. Det synes jeg er noe av det aller gøyeste.

BESTSELGER: Sinsenkrysset med potetmos og dehydrerte tomater er favoritten til mange Metervarekunder. Foto: Metervare

LITT SKUMMELT, MEN VELDIG GØY

Med nye lokaler og store investeringer følger også nerver.

– Det er litt skummelt nå. Vi må selge mer for å få det til å gå rundt. Men går alt helt trygt, blir det også litt kjedelig. Jeg liker å utfordre, bli større og lage nye produkter.

Maskinene i de nye lokalene har også hatt sine innkjøringsproblemer.

– Nye maskiner er litt kranglete, men vi begynner å bli venner nå sier Tommy Østhagen, som gleder seg til 2026 med mange spennende oppdrag og arrangementer.