Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) varslet nylig en innstramming på reglene rundt bruk av EL-sparkesykler. MDGs Jon Lurås er enig i at reglene må strammes inn, men også at EL-sparkesykler er fantastisk til mikrotransport.
De er elsket og hatet. Foreløpig er det bare privatpersoner som eier EL-sparkesykler i Løten, men utleieselskapene er på offensiven. Det er ikke utenkelig at utleiesyklene dukker opp i Løten på ett eller annet tidspunkt. Jon Lurås er leder av Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Innlandet og toppkandidat i Hedmark valgkrets til Stortingsvalget. Han mener EL-sparkesyklene har både store fordeler og ulemper.
– MDG synes El-sparkesykler er en fantastisk mulighet til mikrotransport. Den dekker et behov. For eksempel kan en kjøre til en parkeringsplass i Hamar, og transportere seg rundt på en EL-sparkesykkel. En kommer seg rundt i hele sentrum og litt til, sier Lurås til HamarRadioen.
Hamar og Elverum er blant kommunene som nå har flere aktører som leier ut slike EL-sparkesykler, og både unge og litt eldre har tatt dem i bruk for å komme seg rundt. Lurås mener imidlertid at regjeringen sov litt i timen da utleien startet i Oslo for noen år siden.
– En kan ikke bare slippe en sånn ting ut i trafikken som regjeringen gjorde for noen år siden. Nå er det forslag blant annet om at de ikke kan brukes på fortau, men da plasserer en jo EL-sparkesykkelen i trafikken der bilene er. Det blir veldig skummelt det også. Så her må en bevege seg litt forsiktig i forhold til et nytt regelverk, sier Lurås.
FLERE FORSLAG PÅ HØRING
Regjeringen har besluttet at det skal settes i gang et arbeid med lov- og forskriftsendringer for å stramme inn på reglene for bruk av elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy.
Følgende forslag skal utredes og sendes på høring:
• Ulike nivåer på promillegrense: 0,2, 0,5 og 0,8
• Forbud mot kjøring på fortau, men åpning for kjøring på gang- og sykkelvei
• Hjelmpåbud for barn under 15 år
• Aldersgrense 12 år for bruk
En betydelig andel av ulykkene er knyttet til promillekjøring. Gjeldende krav om å være «skikket» er utydelig overfor brukerne og utfordrende for politiet å håndheve effektivt, og etterleves derfor i altfor liten grad.
– Velger du å kjøre en slik EL-sparkesykkel når du er påvirket av alkohol så må det få konsekvenser. Dette er da en skummel innretning, og det må være regler knyttet til bruken. Så må en også huske at det er mange miljømessig gode sider ved disse EL-sparkesyklene. En må bare finne ut hvor en skal legge seg i forhold til et nytt regelverk, sier Lurås.